بارش‌های بهاری در سراسر ایران



شیما جهان بخش



هر چند که شروع امسال با افزایش دمای هوا در بیشتر استان‌ها همراه بود، اما بارش گسترده بهاری سرانجام پس از 18 روز آسمان کشور را فراگرفت تا طراوت بهار خودنمایی کند.
با توجه به اینکه بارندگی‌هایی که در فصل بهار رخ می‌دهد رگباری بوده و در بازه زمانی نسبتاً کوتاه منجر به روان آب و سیلاب ناگهانی در مناطق مستعد از جمله رودخانه‌های فصلی و دره‌های کوهستانی پرشیب می‌شود، سازمان هواشناسی با انتشار اطلاعیه ای نسبت به وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر در بیشتر استان‌ها هشدار داد.
بر اساس این اطلاعیه، امروز (یکشنبه) تشدید بارش، گاهی رگبار و رعد وبرق و وزش باد شدید لحظه‌ای، احتمال آبگرفتگی معابر و تشدید جریان آب رودخانه‌ها در جنوب شرق کردستان، شرق کرمانشاه، شرق ایلام، جنوب زنجان، همدان، شمال لرستان، مرکزی، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس، شمال شرق تهران، غرب اصفهان، غرب یزد، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی دور از انتظار نیست.
بر این اساس، به مردم توصیه شده که ضمن رعایت نکات ایمنی در حد امکان از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها در مناطق یاد شده خودداری کنند.
بارش باران شدید در بیشتر استان‌ها
«کبری رفیعی»، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص اظهار داشت: با ورود سامانه قوی بارشی به کشور، روزهای ابتدایی هفته را بارانی شروع کردیم. انتظار می‌رود از امروز(یکشنبه) در مناطق وسیعی از غرب، جنوب غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی و حتی جنوب کشور بارش شدید باران را داشته باشیم.
امروز بیشینه بارش‌ها و رگبار باران را در غرب اصفهان، شمال شرق خوزستان، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق لرستان، جنوب همدان، شرق کرمانشاه، ارتفاعات البرز، شرق مازندران و شمال سمنان شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: در این بازه زمانی، رگبار باران، رعد و برق، وزش باد موقت در بخش‌هایی از غرب، جنوب غرب، مرکز، جنوب، شرق، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و همچنین مازندران و برخی نقاط شمال شرق رخ خواهد داد.
ارتفاعات برفی
کارشناس سازمان هواشناسی افزود: با ادامه فعالیت این سامانه، دور از انتظار نیست که در ارتفاعات تهران، البرز و قزوین نیز شاهد بارش برف باشیم. روز گذشته هم بارش برف در مناطقی چون فیروزکوه و تهران گزارش شده است. همچنین در این مدت پدیده تگرگ در نواحی که بارش‌ها شدت دارد مانند «آشتیان» و «خنداب» در استان مرکزی هم پیش‌بینی می‌شود. از طرفی در این مدت، در غرب اصفهان، شمال شرق خوزستان، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق لرستان، جنوب همدان، شرق کرمانشاه، ارتفاعات البرز، در شرق مازندران و شمال سمنان بارش شدید رخ خواهد داد. همچنین از ساعات پایانی امروز(یکشنبه)، بارندگی با شدت کمتر در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب، جنوب، مرکز، شمال شرق، جنوب شرق، شرق، شمال شرق تهران و غرب سمنان پیش‌بینی می‌شود.
گرم‌ترین و سردترین مناطق کشور
 کارشناس سازمان هواشناسی، گرم‌ترین منطقه کشور در این مدت را میناب در هرمزگان با بیشینه دمای هوای 40 درجه اعلام کرد و افزود: پس از میناب، راسک سیستان‌وبلوچستان و رودان هرمزگان با 32 درجه بالای صفر گرم‌ترین مناطق کشور در روز گذشته (شنبه) بودند. سردترین مناطق کشور نیز در این مدت به ترتیب چالدران آذربایجان غربی و نیر در استان اردبیل با منفی 2 درجه و سراب آذربایجان شرقی با منفی یک درجه زیرصفر بودند.
سامانه بارشی دیگری در راه است
وی افزود: از فردا (دوشنبه) از شدت بارش‌ها کاسته خواهد شد و بارش‌های ضعیف در استان‌های واقع در شمال غرب، مرکز، شرق، جنوب شرق و ارتفاعات البرز مرکزی دور از انتظار نیست. سامانه بارشی دیگری نیز از روز سه‌شنبه فعال خواهد شد و از روز چهارشنبه بار دیگر شاهد بارش‌های مناسب خواهیم بود.

برش
آخرین وضعیت گرد و غبار سیستان و بلوچستان

«نیره پورملایی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه طوفان گرد و غباری که هفته پیش در این استان رخ داد، شاخص کیفیت هوا را افزایش داد، افزود: علاوه بر این از روز پنجشنبه (16 فروردین) دوباره شاهد وقوع گرد و غبار در حوزه سیستان بودیم که هوا را برای گروه‌های حساس ناسالم کرده بود. وی ادامه داد: طوفان هفته پیش شهرستان‌های حوزه هیرمند و حتی زاهدان را تحت تأثیر قرار داد و هوا را بشدت آلوده کرد. معمولاً از آخر اردیبهشت ماه وزش بادهای 120 روزه شروع می‌شود که طبیعتاً خشک شدن تالاب‌ها و شنزارهای داخل منطقه سیستان باعث بروز گرد و غبار و افزایش غلظت ذرات در این استان می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با اشاره به آسیب‌های بهداشتی ناشی از گرد و غبار، خاطرنشان کرد: بروز مشکلات تنفسی و چشمی مهم‌ترین لطمات ناشی از گرد و غبار است که سلامت مردم این منطقه را تهدید می‌کند.